måndag 12 april 2010

Bloggflytt

Nu har bloggen flyttat till min nya hemsida www.syfia.nu. Kika gärna in där då och då för att se vad jag sysslar med.

tisdag 9 mars 2010

Sommarfester




Nu närmar sig sommaren med stormsteg, och med den alla kalas, studenter, bröllop och annat festligt. Syfia står nu redo att ta sig an alla era önskemål och visioner om den perfekta festklädseln. Här ovan ses en del av vad jag tidigare sytt, och där kunderna bland annat haft en utskriven bild från internet på en 30-talsblåsa och mormors guldskor som inspiration.
Vad drömmer du om inför sommaren? Det börjar bli hög tid att fundera på det nu.

tisdag 23 februari 2010

Scenkläder

Syfia syr en del scenkläder. Det är något jag tycker är väldigt roligt och som jag gärna skulle vilja syssla mer med. Jag tycker det är spännande vad kläder kan förmedla från en
scen, hur man kan förstärka och anpassa uttryck, och hur man måste jobba tillsammans med personerna som ska bära kläderna, med eventuella scenografer, regissörer eller vad det vara månde för att det
ska fungera. Är det större produktioner får man också jobba projektbaserat, vilket jag tycker är spännande. Flera, eller till och med många, människor som jobbar tillsammans mot ett gemensamt mål, däe alla gör sin del för att få ett så lyckat gemensamt slutresultat som möjligt.


Några av de scenklädsprojekt jag jobbat med är enmansföreställningen Bullan på 4:e Teatern http://4e.se/produktioner/bullan.html, konsertkläder till Mariakörens dirigent Agneta Sköld samt kostymer till musikföreställningen Anund - all tid är nu som spelades sommaren 2009.


onsdag 20 januari 2010

Anja Elvy Hildur



Jag har precis sytt dopkläder till ett vackert barn. Inspiration har jag fått från både äldre och nyare dopkläder och spädbarnskläder. Materialet är i klänningen irländsk linnebatist, köpt på en marknad för flera år sedan, och broderad med vanligt sysilke och med små, återanvända skjortknappar i pärlemor i ryggen. Hättan och kolten är sydda av benvitt kläde, hättan fodrad med klänningstyget, och båda kantade med mörkbrunt "sidenband" (100% nylon, Panuro...). Hättan har också fått en återanvänd uddspetskant för att rama in ansiktet lite mjukare. Dopet kommer äga rum mellan vita fjällvidder.

Ny på bloggen

Helt ny här... Här på bloggen ska jag försöka presentera vad mitt företag sysslar med. Olika projekt och hur du som kund kan ha nytta av mina tjänster.